Methodieken
Bij de uitvoering van de ERP- en CRM-projecten worden de volgende methodieken gehanteerd:
-
Opstellen specificaties
Hierbij worden alle eisen aan het toekomstige systeem geïnventariseerd en vastgelegd in een programma van eisen. Daarin worden ook de bedrijfsprocessen vastgelegd in de vorm van flowcharts zodat potentiële leveranciers in staat zijn zich een juist oordeel te vormen van de gewenste functionaliteit. Naast de functionele aspecten en processen worden ook beschreven de eisen aan implementatie, de doelstellingen van het project, de organisatie, documentatie, training, etc.
-
Pakketselecties
Op grond van de ontvangen offertes wordt via een systeem van punten en weegfactoren een selectie gemaakt van de 2 of 3 meest geschikte pakketten. Daaruit wordt op grond van zogenaamde case-demo's en referentiebezoeken een voorlopige keuze gemaakt van de leverancier en het pakket. Met die leverancier worden de contractonderhandelingen gestart.
-
Contractonderhandelingen
Met de leverancier wordt onderhandeld om te komen tot een evenwichtig contract op het gebied van implementatie, onderhoud en licenties. Daarbij wordt o.a. aandacht besteed aan garanties voor een tijdige implementatie, garanties voor een functioneel juiste oplossing en beoordelingsmomenten daarvoor, garanties voor een goede operationele ondersteuning etc.
-
Projectmanagement tijdens de implementatie.
Voor het op een juiste manier begeleiden van een implementatie zijn de volgende zaken belangrijk:
-
het opstellen van een goed projectplan met fases, doelstellingen, projectorganisatie, budget, planning, risico's, communicatieplan, opleidingen, etc.
-
begeleiding van de implementatie met o.a.: het opstellen van een goede blauwdruk van het systeem met alle proceseigenaren, inrichting van het systeem, het opstellen van testspecificaties, het testen van het systeem, het opstellen van documentatie en werkinstructies, trainingen, conversies, etc.